top of page

Kjøpsbetingelser

 

**Generelt**

 

Dette kjøpet er underlagt de følgende standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp refererer her til salg av varer til forbrukere som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, der selgeren agerer innenfor næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Salget til forbrukere reguleres blant annet av forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven.

 

**Avtalen**

 

Avtalen mellom kjøper og selger inkluderer informasjonen selger gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post), og disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom informasjonen gitt i bestillingsløsningen, direkte korrespondanse, og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse og bestillingsinformasjonen foran salgsbetingelsene, med mindre det strider mot bindende lovgivning.

 

**Partene**

 

Selgeren er selskapet oppgitt i bunnen av nettbutikken (David Lorenz Grein Vedovnsbakeri), og kjøperen er personen som foretar bestillingen.

 

**Priser**

 

Prisene oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift, med mindre kjøperen velger å vise priser uten mva eller er registrert som bruker utenfor Norge. Totale kostnader, inkludert alle avgifter og leveringskostnader, spesifiseres i bestillingsløsningen før bestillingen gjennomføres. Vareleveranser til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.

 

**Avtaleinngåelse**

 

Avtalen er bindende når selgeren mottar kjøperens bestilling, med mindre det foreligger skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren eller kjøperen, og den annen part innså eller burde ha innsett feilen.

 

**Ordrebekreftelse**

 

Kjøperen mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter kjøpet. Det anbefales at kjøperen sjekker at ordrebekreftelsen samsvarer med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris, osv.

 

**Betaling**

 

Selgeren kan kreve betaling når varen sendes til kjøperen. Forskuddsbetaling gir muligheten til å betale via bankoverføring eller Vipps.

 

**Levering**

 

Levering skjer som angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken, og selgeren skal levere varen innen rimelig tid, senest 30 dager etter bestillingen. Risikoen for varen går over på kjøperen ved overtakelse i henhold til avtalen.

 

**Angrerett**

 

Kjøperen kan angre kjøpet innen 14 dager etter å ha mottatt varen, ved å gi skriftlig melding til selgeren. Kjøperen må returnere varen innen 14 dager etter melding om bruk av angreretten. Returkostnadene bæres av kjøperen.

 

**Undersøkelse av varen**

 

Kjøperen bør undersøke varen ved mottak for å sikre at den samsvarer med bestillingen, er uskadet og fri for mangler. Eventuelle mangler må meldes til selgeren innen rimelig tid.

 

**Reklamasjon**

 

Ved mangel må kjøperen melde fra til selgeren innen rimelig tid. Reklamasjonsfristen er to år, med mindre varen er ment å vare vesentlig lengre.

 

**Kjøperens rettigheter ved forsinkelse**

 

Ved forsinkelse kan kjøperen holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen, og kreve erstatning fra selgeren.

 

**Kjøperens rettigheter ved mangel**

 

Ved mangel kan kjøperen holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, heve avtalen, og kreve erstatning fra selgeren.

 

**Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold**

 

Selgeren kan holde tilbake varen, kreve oppfyllelse, heve avtalen, og kreve erstatning ved kjøperens mislighold.

 

**Garanti**

 

Eventuell garanti gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen rettigheter i tillegg til lovfestede rettigheter ved forsinkelse eller mangler.

 

**Personopplysninger**

 

Selgeren innhenter kun nødvendige personopplysninger for å gjennomføre avtalen. Samtykke kreves hvis personopplysningene skal brukes til andre formål. Kjøperen kan kontakte selgeren for spørsmål om personopplysninger eller for å be om sletting/endring av opplysninger.

 

**Cookies**

 

Nettbutikken bruker cookies for å håndtere handlekurven. Brukere kan se seg rundt uten cookies, men handling er ikke mulig uten dem. Innstillinger som hindrer lagring av cookies kan påvirke nettsidens funksjonalitet.

 

**Konfliktløsning**

 

Partene bør forsøke å løse tvister i minnelighet. Ved manglende enighet kan Forbrukerrådet kontaktes for bistand. Hvis ikke enighet oppnås, kan tvisten bringes for Forbrukertvistutvalget, og vedtaket blir rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket blir rettskraftig, kan partene bringe saken inn for tingretten ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget. Se lov av 01. mars 2017 om Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven).

bottom of page